Undersøgelse og vurdering

Målgruppe

Børn og unge med stemmevanskeligheder, stammen og/eller løbsk tale, som har behov for logopædisk intervention og/eller strategier til at kompensere for kommunikationsvanskelighederne.

Formål

Formålet med undersøgelsen er at beskrive barnets stemmevanskeligheder, stammen og stammeadfærd og/eller løbsk tale for at kunne vejlede og rådgive barn, forældre, tale-hørekonsulent og andre relevante fagpersoner.

Målet er at afklare barnets behov for indsats.

Effekt

Undersøgelsen afdækker barnets stemmevanskeligheder, stammen og stammeadfærd og/eller løbske tale samt behov for indsats og kompenserende strategier. Derudover rådgives og vejledes barnet, forældre og relevante
fagpersoner.

Barnets videre forløb

Efter endt undersøgelse indgår IKH gerne i et samarbejde om tilrettelæggelse og afvikling af en indsats tilrettelagt efter barnets behov.

Værd at bemærke

Undersøgelsen foretages i udgangspunktet af logopæder, men fysioterapeut og psykolog kan inddrages efter behov.

For beskrivelse af et individuelt tilrettelagt forløb se ydelse A4 side 13.

Det er altid en mulighed, at lave en individuel aftale, så kontakt os endelig for at høre nærmere.

Midler og metoder

Undersøgelsen indeholder:

  • Test og beskrivelse af barnets stemmevanskeligheder, stammen og stammeadfærd, og/eller løbsk tale
  • Samtaler med barnet samt relevante personer i barnets netværk
  • Afklaring af behov for indsats
  • Ydelsen - eller dele af ydelsen - kan efter en faglig vurdering afvikles via video, telefon eller ved fysisk fremmøde.

Tidsforbrug

Tidsforbruget afhænger af den konkrete opgave, som bliver individuelt tilrettelagt og afregnet efter gældende takst.

Individuelt tilrettelagt indsats

Målgruppe

Børn og unge med stemmevanskeligheder, stammen og/eller løbsk tale, som har behov for strategier for at kompensere for kommunikationsvanskelighederne.

Formål

Formålet er, at barnet modtager undervisning, der er tilrettelagt ud fra dets specifikke vanskeligheder og ressourcer.

Målet er, at barnet lærer at kompensere for sine kommunikationsvanskeligheder, og at barnets omgivelser, i det omfang det er relevant, modtager rådgivning om og vejledning i at understøtte det lærte.

Effekt

Barnet lærer at kompensere for sine vanskeligheder med udgangspunkt i de individuelle ressourcer.

Hvert forløb afsluttes med en statusrapport, hvor udbyttet af forløbet evalueres.

Barnets videre forløb

IKH indgår gerne i drøftelse af relevant videre foranstaltning for at sikre barnets videre udvikling.

Værd at bemærke

Indsatsen foretages i udgangspunktet af logopæder, men fysioterapeut og psykolog kan inddrages efter behov.

Det er altid en mulighed, at lave en individuel aftale, så kontakt os endelig for at høre nærmere.

Midler og metoder

Undervisningen indeholder:

  • Individuel tilrettelagt indsats
  • Opstilling og løbende evaluering samt tilpasning af målene
  • Rådgivning og vejledning af forældre og/eller til barnets professionelle netværk
  • Ydelsen - eller dele af ydelsen - kan efter en faglig vurdering afvikles via video, telefon eller ved fysisk fremmøde.

Tidsforbrug

Tidsforbruget afhænger af den konkrete opgave, som bliver individuelt tilrettelagt og afregnet efter gældende takst.